HAMKin ”Älykkyydestä uutta vastuullista muotoilua, muotia, osaamista ja liiketoimintaa” -hankkeen tarkoituksena on tarjota kestäviä ratkaisuja tekstiiliteollisuuden valtaviin negativiisiin ympäristövaikutuksiin ja pikamuodin kulutukseen digitalisuutta hyödyntäen. Hankkeessa kehitetään yhdessä yrityksien kanssa erilaisia tapoja hyödyntää digitaalisuutta liiketoiminnassa, kuten toteuttamalla 3D-mallinnoksia ja videoita tuotteista elävöittämään sivustoja. Lisäksi hankkeessa pilotoidaan tuotteiden räätälöintimahdollisuuksia 3D -mallinnoksia hyödyntäen ja viedään pilotonneissa syntyneet tulokset virtuaaliseen loppunäytökseen.
TUTUSTU HANKKEESSA TOTEUTETTUIHIN PILOTTEIHIN
- Pilotti – case Jaana Huhtanen Design
- Pilotti – case Rykkeri
- Pilotti – case Deafmetal
- Pilotti – case Taide- ja koulutuskeskus Elli
TUTUSTU HANKKEESSA TOTEUTETTUUN VIRTUAALISEEN NÄYTÖKSEEN
”Häme Virtual – Muodin Muuttuva Maisema” -virtuaalinäytös kokoaa yhteen hankkeessa toteutetut pilotit. Virtuaalinäytös esittelee pilotit elämyksellisellä tavalla hyödyntäen tarinallisuutta ja hämäläisiä maisemia, johon käyttäjä voi uppoutua katsoessaan näytöstä VR-laseilla. Näytöksestä on toteutettu lyhyt video, johon voi tutustua tästä.
DIGITAALISET TYÖKALUT
Digitaalisuutta voidaan hyödyntää fyysisen vaatteen suunnittelu- ja toteutusprosesseissa eri kauppapaikoilla sekä palveluissa, kuten virtuaalisovituksessa. Hankkeessa on koottu lista hyödyllisistä työkaluista, joiden avulla digitaalista muotoilua ja muotia voi edistää omassa liiketoiminnassa.
3D-vaatteiden suunnitteluohjelmat
- Marvelous Designer
- uDraper
- Vstitcher
- MetaTailor
- CLO3D
- Gn3ra
- Style3D
- Tuka3D
- Optitex
- Tailornova
- Audaces Fashion Studio
3D-mallinnusohjelmat
- Kattava Wikipedian listaus eri 3D-mallinnusohjelmista
- Blender
- Autodesk-yrityksen eri tuotteet Maya, 3ds Max, Fusion 360, Mudbox
- Zbrush
- Cinema 4D (C4D)
- 3DCoat
- Rhinoceros3D
- SketchUp
- Clara.io
Tekstuurien, pintojen ja materiaalien teko
Visualisointi ja toiminallisuuksien rakentaminen
Avattarien luonti (3D)
- Daz3D
- Metahuman creator
- 3DScanStore – lisää realistisia mallinnuksia
- Reallusion
- Avatar SKD
- Avatarin luonti selfien/kuvan avulla
- Avaturn
3D-skannaukset ja mallinnukset
3D-skannauksia voidaan tehdä erillisillä skannereilla (esimerkiksi Artec Eva 3D) tai puhelimilla. Eroavaisuus näissä on lopputuotteen käyttötarkoitus – tarvitaanko mittatarkka mallinnus vai riittääkö ulkomuodon ja -näön mallinnus. Seuraavat ohjelmat on tarkoitettu nopeille mallinnoksille eli jos halutaan nopea tapa skannata esine digitaaliseksi 3D-malliksi ilman ylimääräistä työstöä.
- RealityScan + Sketchfab
- Skannaa puhelimella kohde, josta tulee 3D-malli. Apin käyttö ilmaista, mutta mallien jatkokäyttö Sketchfabilla maksaa.
- Polycam
- Kaedim
Tekoäly
- Kehonmittaustyökalut
- Tailor.Guide. Asiakas lähettää sovelluksen kautta kuvat itsestään, ohjelmisto työstää kuvien pohjalta mitat vaatevalmistajalle.
- SizeMe. Verkkokauppaan upotettava kokosuositus -työkalu.
- Virtusize (demo). Luo digitaalinen avatar itsestäsi ja näe visualisoidusti kuinka verkkokaupan vaatteet sopivat.
- Sizer. Skannaamalla itsensä, käyttäjä saa tarkat mittatiedot itsestään. Yritys tarjoaa itsenäisen sovelluksen, verkkokauppaan upotetun sekä asiakaskäyttöliittymän.
- BoldMetrics
- StyleMe
- Hakusuositusten parantaminen verkkokaupoissa – ”kauppa-avustaja” (tyylien, värien, materiaalien perusteella)
- Antaa henkilökohtaisia vaatesuosituksia vaatekaapin, omakuvien tai ostoshistorian perusteella
- Tekoäly vaatesuunnittelijana
- Resleeve
- NewArc.ai – muuntaa piirrokset realistisiksi kuviksi
- Fabrie
- Vue.ai: on-model imagery
- Midjourney
Digitaaliset sovitukset
Digitaalisen sovituksen avulla voidaan kokeilla etukäteen, miltä vaatteet tai korut näyttävät päällä AR-teknologian eli lisätyn todellisuuden avulla. Digitaalista sovitusta voidaan kokeilla puhelimella, tabletilla tai vaikkapa äly-/virtuaalipeilillä. Lisätty todellisuus eli augmented reality on oikean maailman päälle lisättyjä 3D-objekteja. Tällöin puhelimilla kuvataan kohdetta, johon ilmaantuu 3D-hahmoja tai objekteja. Esimerkkejä AR-teknologiaa hyödyntäviä sovelluksia ovat esimerkiksi Snapchat ja Pokemon Go.
- AR-sisältöjen luonti Snapchattiin (Lens Studio)
- Pattern Draft Digital Fashion: How to create a Virtual cloth AR Lens for Snapchat using CLO 3D and Lens Studio | Virtual Try-On. Lens Studiosta löytyy paljon valmispohjia try-on projekteihin, joita voi hyödyntää: korvakorut, vaatteet, kengät
AR-sisältöjen (lisätyn todellisuuden) luomisohjelmistot
- Lens Studio (Snapchat-sovellukseen sisältöjä)
- LENS STUDION KÄYTTÖÖNOTTO OHJEET
- MetaSpark (Instagramiin sisältöjä)
- Effect House (Tik Tokiin sisältöjä)
- Zappar
- Blippar
- XR+
- Adobe Aero
- ARway.ai (sisätilojen navigaatio, reittihaku ja AR-filtterit)
- Immersal (sisätilojen navigaatio, reittihaku ja AR-filtterit)
- Vision Dixper (alusta, joka lisää AR-sisältöä pc:llä tapahtuviin striimeihin)
- Vuforia Augmented Reality SDK ja Studio (teollisuusaloille tarkoitettua AR:ää. Puhelimet, tabletit, Microsoft Hololens2 -, Magic Leap -, Realwear -lasit)
- Vyking – AR-sisältöjä mobiililaitteille, peileille. Oma alusta AR-sisältöjen luontiin (crossplatform-ratkaisu iOS, Android, wechat, webbisivuille tai webbikauppaan)
- DeepAR – AR SDK
Virtuaaligalleriat
Virtuaaligallerioissa voidaan esitellä digitaalisesti taidetta, tuotteita, palveluita jne. Virtuaalista näyttelyä voidaan katsoa tietokoneelta, mobiililaitteelta tai se voidaan kehittää XR-laseilla katsottavaksi. Hankkeen puitteissa on koottu yhteen taulukkoon markkinoilla olevia virtuaaligallerioita. Taulukossa on vertailtu eri gallerioiden mm. hinnoittelua, ominaisuuksia sekä käyttöön vaadittua osaamista.
Avaa tästä koko vertailutaulukko
Virtuaaligalleria Spatialin käyttöohjeet sisällöntuotantoon ja päivittämiseen
DIGITAALISEEN MUOTIIN JA MUOTOILUUN LIITTYVIÄ HYÖDYLLISIÄ JULKAISUJA
- The Fusion of Fashion and Technology : Uncovering the Benefits and Drawbacks of Digital Fashion, Emma Granqvist, 2023
- Luovat web3-ajassa – Unelmia, haasteita ja ansaintamahdollisuuksia, Halonen Katri & Hero Laura-Maija, 2023
- Tekoäly vaatesuunnitteluprosessissa, Heidi Ylänen, 2024
- 3D-suunnitteluohjelmat vaatetusalalla : ensikertalaisten ja ammattilaisten näkökulmista, Elina Lahtela, 2024
- Digital tools in the footwear design process: from traditional practices to artificial intelligence, Anna Kotelskaia, 2023